هواپیمای بویینگ 787 هواپیمای بویینگ 787
تاریخ : پنج شنبه 12 آبان 1390
نویسنده : Oda Pardeks

هواپیمای بویینگ 787

سرانجام هواپیمایی که 4 سال پیش خبر ساختش را شنیده بودیم، به نمایش عمومی گذاشته شد. هواپیمای بویینگ 787 (ملقب به dreamliner) که پیشرفت مهمی در صنعت هوافضا محسوب می‌شود، دیروز از آشیانه شهر سیاتل در ایالت واشنگتن، وارد یک رقابت سنگین شد.



اگر دوست دارید یک رقابت حرفه‌ای تجاری را ببینید، کافی است نظرتان را به رقابت دو شرکت بوئینگ و ایرباس معطوف کنید. تمامی زوایای یک تجارت را در این رقابت حس می‌کنید؛ تکنولوژی، رضایت مشتری، مدیریت صحیح، آینده‌نگری، ریسک‌پذیری، ارزش افزوده، خدمات، امنیت و .....



ایرباس و بوئینگ از بدو تأسیس رقیب تجاری هم بودند، ولی در این چهار سال، به کلی جهت حرکت‌شان را تغییر دادند و در مقابل یکدیگر ایستادند. ماجرا از این جا شروع شد؛ دو سال پیش در نمایشگاه هوایی فرانسه (از بزرگترین Air Showهای دنیا) موجود عجیبی را شرکت ایرباس به نمایش گذاشت با نام A380. البته از چندین ماه قبل از نمایشگاه تمامی شبکه‌های خبری ورود این هواپیما را به یگان هوایی خوشامد گفته بودند.



A380 یک هواپیمای بسیار بزرگ و لوکس است که در آن فضاهای متنوعی برای رفاه حال مسافران تعبیه شده است. اما در همان زمان که ایرباسی‌ها در حال ساختن یک هواپیمای غول‌پیکر بودند، بوئینگی‌ها شیوه دیگری را پیش گرفتند؛ آن‌ها به دنبال ساخت یک هواپیمای اقتصادی بودند و حاصل تحقیقاتشان، هواپیمایی مدرن با کاهش مصرف سوخت 20 درصدی و طراحی بسیار زیبای داخلی شد.......


مایش بوئینگ 787 ما را به یاد تولد برادرش بوئینگ 747 می‌اندازد. بسیاری از ما زمانی ‌را که برای اولین بار هواپیمای 747 ملقب به جامبوجت را دیدیم، شاید به یاد داشته باشیم. این هواپیمای غول پیکر در دهه 1970 میلادی نخستین پروازش را در فرودگاه بالتیمور واشنگتن انجام داد.



و از آن به بعد جزو بهترین هواپیماهای مسافربری شد و در بسیاری از پروژه‌های دیگر چون حمل شاتل فضایی نیز کمک کرد و حالا برادر کوچکتر جامبوجت پا به عرصه رقابت گذاشته است.



هواپیمای بوئینگ 787 وجه تمایز بسیار خاصی در نگاه اول با دیگر هواپیماها ندارد، زیرا اولاً سرعتش در حدود سرعت هواپیماهای امروزی است، در ثانی بین 200 تا 250 مسافر را حمل می‌کند و حتی در بخش کنترل نیز تمام اتوماتیک نیست و به دو خلبان احتیاج دارد.



ولی نکته اساسی که به چشم مسافران و ناظران عادی نمی‌آید مصرف سوخت بسیار پایین آن است که باعث کاهش هزینه‌های مسافران و خطوط هوایی می‌شود و این مسأله وجه تمایز اصلی آن با هواپیمای ایرباس A380 است.



راب پولاک قائم مقام بخش هواپیماهای تجاری شرکت بوئینگ اشاره‌ای به 787 می‌کند و می‌گوید: در این هواپیمای جدید به دنبال راهی نو در تجارت می‌گردیم. 787 امید اصلی شرکت بوئینگ است.



قرار است که 787 به عنوان پیشرفته‌ترین هواپیمای مسافربری در کلاس خودش باشد و حتی می‌تواند استانداردهای جدیدی را برای جهانیان به ارمغان بیاورد. بوئینگ 787، 15200 کیلومتر برد دارد که در میزان برد با ایرباس A380 برابر است، با وجود اینکه A380 بسیار بزرگتر از بوئینگ 787 است.



در بوئینگ 787 سعی شده که در تمامی وسائل و قطعات حتی در طراحی داخلی از میزان وزن بکاهند و به همین دلیل از انواع مختلف مواد کامپوزیتی استفاده شده است. مسئولان بوئینگ می‌گویند تاکنون پروژه ساخت و طراحی 787 برایشان حدود 10 میلیارد دلار هزینه داشته است.



بد نیست بدانید مسئولان بوئینگ شعار تبلیغاتی جالبی هم انتخاب کرده‌اند. آنها می‌گویند: به مسافران 787 به عنوان مشتریان ثابت خود می‌نگریم، زیرا در 787 آسایش کاملی برای مسافران در نظر گرفته‌ایم.



تمامی وسائل ارتباطی برای تک‌تک مسافران به صورت مجزا مهیا شده است. دسترسی آسان به اینترنت، جلوی هر کدام از مسافران یک مانیتور و گونه‌های مختلف دستگاه‌های صوتی و تصویری دیگر.



یکی از نکات جالب در پروژه ساخت 787 ایجاد یک سایت اینترنتی بود تا تمام افراد دنیا بتوانند پیشنهادهای خود را برای هواپیمایی که دلخواه‌شان است بدهند و مسئولان شرکت بوئینگ نیز نهایت استفاده از آن را بردند.



این سایت با نام World Design Team گشایش یافت و مسئولان بوئینگ با شعار «می‌خواهیم از رویای شما یک واقعیت بسازیم»، نظر مردم را جلب کردند. به این ترتیب شرکت بوئینگ می‌تواند ادعا کند و بگوید 787 ساخته دست خود مشتریان و مسافران است. حتی لقب Dreamliner هم با گرفتن آمار از مشتریان انتخاب شده است. در این رای‌گیری حتی به کودکان نیز اجازه انتخاب داده شد و حدود 2 میلیون کودک این لقب را که شایسته چنین هواپیمایی‌ است را انتخاب کردند.



در هر حال نتیجه رقابت بوئینگ و ایرباس را چند سال آینده خواهیم دید. ایرباس A380 که از امسال به خدمت خطوط هوایی کشورهای مختلف در آمد و از این نظر یک سال از بوئینگ 787 جلوتر است، ولی با این وجود مسئولان شرکت بوئینگ برای عقب نماندن از میزان فروش و هراس از تسخیر بازار توسط ایرباس، از سال 2004 شروع به پیش‌فروش هواپیماهای 787 کرده‌اند.



به گفته مقامات بوئینگ تاکنون 642 فروند از این هواپیما هریک به قیمت 150 میلیون دلار پیش فروش شده است که در این خصوص به یک رکورد جدید دست یافته است.



شرکت هواپیمایی "آل نیپون" ژاپن (All Nippon)، با سفارش پنجاه فروند بوئینگ 787 موفق شد اولین مشتری ای باشد که سفارش خود را دریافت می‌کند.پروازهای مستمر این هواپیما از سال 2008 آغاز خواهد شد.




|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
موضوعات مرتبط: , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید